Sunday, April 29, 2007

Καθυστέρηση (και πάλι) στην υποθαλάσσια

central_29_04_07ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 29/4/2007
Στις ελληνικές καλένδες παραπέμπεται για άλλη μία φορά το έργο κατασκευής της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης, όπως αποκαλύπτει σήμερα η "Μακεδονία".
Αναβάλλεται -εκτός απροόπτου- η συζήτηση των προσφυγών η οποία είχε ορισθεί για την ερχόμενη Τετάρτη 2 Μαΐου στο Συμβούλιο της Επικρατείας λόγω του ογκωδέστατου φακέλου της υπόθεσης.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της εφημερίδας μας, η οριστική εισήγηση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου δεν είναι ακόμη έτοιμη, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε νέα πολύμηνη καθυστέρηση στην προώθηση του έργου. Αιτία είναι ο όγκος του φακέλου με τα σχετικά έγγραφα (αιτήσεις ακυρώσεως κ.α.). Έτσι, εκτός απροόπτου, αναβάλλεται η συζήτηση των προσφυγών, η οποία είχε ορισθεί για την ερχόμενη Τετάρτη 2 Μαΐου στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Μέχρι στιγμής, δεν έχει γίνει γνωστό πότε θα έχει συντάξει την εισήγησή του ο εισηγητής του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Στο διάστημα έως την έκδοση της απόφασης για ακύρωση της κοινής υπουργικής απόφασης της 25/06/2002 (των υπουργών ΠΕΧΩΔΕ, Εμπορικής Ναυτιλίας και Πολιτισμού), με την οποία εγκρίθηκαν οι "περιβαλλοντικοί όροι της υποθαλάσσιας διαμπερούς αρτηρίας στην κεντρική περιοχή της Θεσσαλονίκης", θα εξακολουθήσει να ισχύει η "Προσωρινή Διαταγή" του Ε' Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας περί αναστολής της υπουργικής απόφασης. Ειδικότερα, έχει ανασταλεί η εκτέλεση της απόφασης του υπουργείου Πολιτισμού, που έχει εγκρίνει, από άποψη αρχαιολογικής νομοθεσίας, την εκτέλεση των έργων, τα οποία προβλέπεται να κατασκευαστούν σε αυτό το τμήμα του έργου.

Υπενθυμίζεται ότι, με τη σύμφωνη γνώμη των δύο μεγάλων κομμάτων, η Βουλή έχει προχωρήσει στην κύρωση της σύμβασης παραχώρησης για την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης. Τότε, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ είχαν ζητήσει περαιτέρω δεσμεύσεις, ώστε να μην υπάρξει εμπόδιο στα έργα στα οποία θα θελήσει να προχωρήσει η τοπική αυτοδιοίκηση. Από τη δική του πλευρά, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ είχε διαβεβαιώσει ότι "δεν απαγορεύεται ούτε στο δημόσιο, ούτε στην τοπική αυτοδιοίκηση να κάνει ό,τι θέλει".

Το προφίλ του έργου

Μεταξύ άλλων, η σχεδιαζόμενη νέα αρτηρία διέρχεται μέσα από τον χώρο του παλαιού λιμανιού, σχεδόν σε επαφή με το κτίριο του παλαιού τελωνείου και τον χώρο του παλαιού σιδηροδρομικού σταθμού. Για την κατασκευή της νέας αυτής οδού πρόκειται ακόμη να κατεδαφιστούν αρκετές οικοδομές, μεταξύ των οποίων τέσσερα κτίρια που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα, και να θιγεί ο περιβάλλων χώρος άλλων τεσσάρων κτιρίων που έχουν χαρακτηριστεί επίσης διατηρητέα, μαζί με τον θιγόμενο περιβάλλοντα χώρο τους.
Η Προσωρινή Διαταγή εκδόθηκε ύστερα από αίτηση δύο περιβαλλοντικών οργανώσεων της Θεσσαλονίκης και δεκατεσσάρων κατοίκων της πόλης, μεταξύ των οποίων ο καθηγητής Νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Αντ. Μανιτάκης, ο Στυλ. Νέστωρ, η Βασιλεία Μεταλινού, η Ελένη Τσίγκα κ.α.


Οι λόγοι ακυρώσεως

Στις αιτήσεις ακυρώσεως των υπουργικών αποφάσεων προστίθενται και καθαρώς νομικοί λόγοι, όπως η "αναρμοδιότητα των οργάνων που εξέδωσε τις προσβαλλόμενες πράξεις. Η υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα γιγαντιαίο οδικό έργο (πρόκειται για εθνική οδό έξι λωρίδων κυκλοφορίας στο υποθαλάσσιο τμήμα της, οκτώ λωρίδων στο ύψος της λεωφόρου Μεγάλου Αλεξάνδρου), το οποίο χωροθετήθηκε εντός του κέντρου μίας πόλης ενός εκατομμυρίου κατοίκων. Η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων αυτού του μείζονος έργου με τις προσβαλλόμενες υπουργικές αποφάσεις έγινε κατά παράβαση των κανόνων αρμοδιότητας που θέτει το άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγματος, βάσει του οποίου οι προαναφερθείσες ρυθμίσεις θα έπρεπε να είχαν λάβει τη μορφή προεδρικού διατάγματος".

ΝΙΚΟΣ ΓΕΡΑΚΑΡΗΣ
Post a Comment