Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ
Ο αρχαίος Δίολκος, που σήμερα σώζεται αποσπασματικά σε μήκος 1.100 μ., ήταν ένας λιθόστρωτος δρόμος με αυλακιές συνολικού μήκους 8 χλμ. και πλάτους 3,5-5 μ. από τον οποίο περνούσαν τα πλοία πάνω σε άρματα από τον Σαρωνικό στον Κορινθιακό Κόλπο και αντιστρόφως. Κατασκευάστηκε το 600 π.Χ. από τον τύραννο της Κορίνθου Περίανδρο, που ήταν και ο πρώτος που σκέφτηκε την αναγκαιότητα της τομής του Ισθμού για να μην κάνουν τα καράβια το γύρο της Πελοποννήσου, ιδίως σε περιόδους πολέμου που ήταν αναγκαία η γρήγορη μετακίνησή τους. Ο Δίολκος ξεκινούσε από το σημερινό Καλαμάκι (αρχαίο Σχοινούντα), διέσχιζε κάθετα τον Ισθμό και κατέληγε στη σημερινή Ποσειδωνία (μεταξύ Κορίνθου και Λουτρακίου).
Τα ορατά τμήματα του σημαντικότατου αυτού μνημείου βρίσκονται στα δύο άκρα της σημερινής Διώρυγας. Εξαιτίας όμως των λιμενικών έργων έχουν βυθιστεί τα σωζόμενα εκεί κατάλοιπα του Δίολκου σε μήκος 100 μ. και βάθος 0,80-1 μ. Η συνεχιζόμενη διάβρωση που υφίστανται από τα υποθαλάσσια ρεύματα και τους φυσικούς κυματισμούς από τη διέλευση των πλοίων, ήταν ένας από τους λόγους που αποφάσισε προχθές το ΚΑΣ να εγκρίνει μια προκαταρκτική μελέτη από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων για την προστασία, αποκατάσταση και ανάδειξη του μνημείου.
Η μελέτη ήταν στην πραγματικότητα ένα σχέδιο-πλαίσιο δράσης που δεν αφορά μόνο τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ καθώς στο έργο εμπλέκονται πολλοί φορείς (ΥΠΕΧΩΔΕ, ΥΕΝ, εταιρεία ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΣ που διαχειρίζεται το κανάλι) κι ίσως γι' αυτό έχει μείνει τόσα χρόνια το μνημείο να βουλιάζει. Πρώτο μέλημα, σύμφωνα με την εισήγηση του διευθυντή Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων Δημ. Ζιρώ, είναι να ληφθούν άμεσα μέτρα προστασίας των πρανών του καναλιού. Θα ακολουθήσει ένα λιμενικό έργο, όπως είναι η κατασκευή κρηπιδότοιχου, και μετά θα αναλάβει η Αρχαιολογική Υπηρεσία το έργο της αποκατάστασης. Συνεπώς χρειάζεται κοινή υπουργική απόφαση όλων των συναρμόδιων υπουργείων για την έναρξη του έργου.
Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως είδαμε και με τις πυρκαγιές, είναι ο συντονισμός των κρατικών υπηρεσιών. Το έργο αυτό ανέλαβαν προχθές οι γενικές Διευθύνσεις Αρχαιοτήτων και Αναστήλωσης του ΥΠΠΟ. Συζήτηση για χρονοδιάγραμμα και για το συνολικό προϋπολογισμό των έργων δεν έγινε στο ΚΑΣ. Ισως γιατί θα περάσει καιρός μέχρι να εξειδικευτούν τα έργα και να γίνουν οι σχετικές μελέτες. Ως τότε, το μνημείο θα υφίσταται όλο και μεγαλύτερες φθορές.
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=72616424
Υστερα από τη χρόνια εγκατάλειψη του αρχαίου Δίολκου και με εμφανή τα σημάδια καταστροφής του από τα λιμενικά έργα του Ισθμού της Κορίνθου, αρχίζει να δρομολογείται η προστασία και ανάδειξή του.
Ο αρχαίος Δίολκος, που σήμερα σώζεται αποσπασματικά σε μήκος 1.100 μ., ήταν ένας λιθόστρωτος δρόμος με αυλακιές συνολικού μήκους 8 χλμ. και πλάτους 3,5-5 μ. από τον οποίο περνούσαν τα πλοία πάνω σε άρματα από τον Σαρωνικό στον Κορινθιακό Κόλπο και αντιστρόφως. Κατασκευάστηκε το 600 π.Χ. από τον τύραννο της Κορίνθου Περίανδρο, που ήταν και ο πρώτος που σκέφτηκε την αναγκαιότητα της τομής του Ισθμού για να μην κάνουν τα καράβια το γύρο της Πελοποννήσου, ιδίως σε περιόδους πολέμου που ήταν αναγκαία η γρήγορη μετακίνησή τους. Ο Δίολκος ξεκινούσε από το σημερινό Καλαμάκι (αρχαίο Σχοινούντα), διέσχιζε κάθετα τον Ισθμό και κατέληγε στη σημερινή Ποσειδωνία (μεταξύ Κορίνθου και Λουτρακίου).
Τα απομεινάρια του αρχαίου Δίολκου όπως είναι σήμερα
|
Η μελέτη ήταν στην πραγματικότητα ένα σχέδιο-πλαίσιο δράσης που δεν αφορά μόνο τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟ καθώς στο έργο εμπλέκονται πολλοί φορείς (ΥΠΕΧΩΔΕ, ΥΕΝ, εταιρεία ΠΕΡΙΑΝΔΡΟΣ που διαχειρίζεται το κανάλι) κι ίσως γι' αυτό έχει μείνει τόσα χρόνια το μνημείο να βουλιάζει. Πρώτο μέλημα, σύμφωνα με την εισήγηση του διευθυντή Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων Δημ. Ζιρώ, είναι να ληφθούν άμεσα μέτρα προστασίας των πρανών του καναλιού. Θα ακολουθήσει ένα λιμενικό έργο, όπως είναι η κατασκευή κρηπιδότοιχου, και μετά θα αναλάβει η Αρχαιολογική Υπηρεσία το έργο της αποκατάστασης. Συνεπώς χρειάζεται κοινή υπουργική απόφαση όλων των συναρμόδιων υπουργείων για την έναρξη του έργου.
Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα, όπως είδαμε και με τις πυρκαγιές, είναι ο συντονισμός των κρατικών υπηρεσιών. Το έργο αυτό ανέλαβαν προχθές οι γενικές Διευθύνσεις Αρχαιοτήτων και Αναστήλωσης του ΥΠΠΟ. Συζήτηση για χρονοδιάγραμμα και για το συνολικό προϋπολογισμό των έργων δεν έγινε στο ΚΑΣ. Ισως γιατί θα περάσει καιρός μέχρι να εξειδικευτούν τα έργα και να γίνουν οι σχετικές μελέτες. Ως τότε, το μνημείο θα υφίσταται όλο και μεγαλύτερες φθορές.
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=72616424
1 comment:
Η κα Ρασσιά "παρέλειψε" να αναφέρει ότι το ΥΠ.ΠΟ. έχει βαρύτατες ευθύνες για την μέχρι σήμερα καταστροφή του μνημείου, ότι έχει ήδη στο κατόπι του ΔΥΟ εισαγγελείς και το Σώμα Επιθεωρητών και Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, ότι το Σχέδιο Πλαίσιο που ενέκρινε το ΚΑΣ θα έπρεπε να είχε γίνει εδώ και δεκαετίες, και ότι, ακόμα και τον τελευταίο καιρό, υπάρχουν ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ τάσεις μέσα στο ΥΠ.ΠΟ. που σχεδόν εξαναγκάζουν τους αρμόδιους σε κωλυσιεργία, ότι η μη διενέργεια σωστικών επεμβάσεων ήταν και είναι παράνομη, ότι ο πρώην έφορος της Κορίνθου (και νυν στην Ακρόπολη!) αρνιόταν πεισματικά τη διενέργεια σωστικών επεμβάσεων επί χρόνια, ότι έχει υπάρξει εκ μέρους του ΥΠ.ΠΟ. ακόμα και προσπάθεια παραπληροφόρησης του Γραφείου του Πρωθυπουργού αφού αλλοίωσαν την ίδια την περιγραφή της διάβρωσης λέγοντας ότι οι κυματισμοί έχουν... πλεόν αρχίσει να διαβρώνουν το υπόστρωμα του μνημείου και μερικές ακόμα τέοιες μικρολεπτομέρειες.
Αυτά τα γνωρίζει η κα Ρασιά αφού το γραφείο της στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ έχει λάβει σωρεία ηλεκτορνικών μηνυμάτων όπου αναφέρω τα παραπάνω και έχω μιλήσει μαζί της και προσωπικά κάποια στιγμή για το θέμα του Δίολκου...
Τι να πει κανείς για την τελική επισήμανση που λέει ουσιαστικά ότι ο Δίολκος θα συνεχίσει να γκρεμίζεται.... Απλά επιναι ευθυγραμμισμένη με τη θρασύτατη στάση κάποιων κυρίων του ΥΠ.ΠΟ....
Το πόνημα της κας Ρασσιάς θα ήταν τουλάχιστον κατά τι ακριβέστερο εάν γνώριζε π.χ. ότι ορατά λείψανα του Δίολκου υπάρχουν αυτή τη στιγμή ΜΟΝΟ στο δυτικό άκρο της Διώρυγας...
Post a Comment