Tuesday, April 03, 2007

«Υπόγειος» προαστιακός μόνο για διαδρομή 800 μ.


Η απόφαση του ΣτΕ, που δημοσιεύτηκε με καθυστέρηση, αφορά έργα κοντά στον σταθμό Λαρίσης

Της Εφης Χατζηιωαννιδου (Καθημερινή 2/4/07)
Με καθυστέρηση επτά μηνών και κατόπιν πολλών πιέσεων από τον Δήμο Αθηναίων δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας υπέρ της υπογειοποίησης του προαστιακού σιδηροδρόμου στην περιοχή του σταθμού Λαρίσης. Επειτα από αυτή την εξέλιξη, η ανάδοχος εταιρεία σταμάτησε τις εργασίες για την τετραπλή επίγεια όδευση, στο τμήμα εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, και αυτή τη στιγμή πραγματοποιούνται συσκέψεις του ΟΣΕ με τον Δήμο Αθηναίων προκειμένου να δρομολογηθεί ένα νέο έργο, που εντέλει δεν θα τέμνει την πόλη ούτε θα υποβαθμίζει τις έτσι και αλλιώς επιβαρυμένες δυτικές συνοικίες της Αθήνας.
Η ιστορία της υπογειοποίησης του προαστιακού είναι μακριά. Ως σχέδιο ξεκίνησε πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες και αφορούσε ένα μεγάλο τμήμα του, από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αθηνών στις Αχαρνές μέχρι τον Πειραιά. Τα χρονοδιαγράμματα δεν έβγαιναν για τους Ολυμπιακούς και το σχέδιο απερρίφθη. Στη συνέχεια, Δήμος Αθηναίων και κάτοικοι της Δυτ. Αθήνας κατέθεσαν αγωγές στο ΣτΕ κατά της επιφανειακής όδευσης του προαστιακού σιδηροδρόμου, οι οποίες εκδικάστηκαν τον περασμένο Απρίλιο δικαιώνοντας τους προσφεύγοντες. Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκρινε ότι η μελέτη περιβαλλοντικών όρων βάσει της οποίας θα ολοκληρωνόταν το τρίτο τμήμα του προαστιακού (από τις Τρεις Γέφυρες μέχρι τον Πειραιά) δεν είχε εξετάσει εξαντλητικά τη λύση της υπογειοποίησης. Παράλληλα, κρίθηκε ότι η δικαιολογία της μεγαλύτερης δαπάνης (για την υπογειοποίηση) δεν είναι επαρκής για τη μη εφαρμογή της. Δυστυχώς, η απόφαση της Ολομέλειας έμεινε στα συρτάρια του ΣτΕ για σχεδόν επτά μήνες και έπειτα από πολλές πιέσεις εξεδόθη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στα τέλη του Νοεμβρίου. Τώρα, μετά τη δημοσίευση της συγκεκριμένης απόφασης, η Πολιτεία πρέπει να αναδιπλωθεί. Ενδεχομένως και να... ξηλώσει τμήματα του έργου που ήδη έχουν πραγματοποιηθεί. Κυρίως όμως να βάλει το χέρι βαθιά στην τσέπη, προκειμένου να πραγματοποιήσει αυτό που πριν από λίγο καιρό ανήγγειλαν ο υπουργός Μεταφορών Μιχάλης Λιάπης και ο δήμαρχος Αθηναίων Νικήτας Κακλαμάνης, τη δημιουργία δηλαδή ενός μεγάλου χώρου πρασίνου συνολικού εμβαδού 35 στρεμμάτων, στην περιοχή που θα ελευθερωθεί από την υπόγεια διαδρομή του τρένου, γύρω από τον σταθμό Λαρίσης.

Σταμάτησαν τα έργα

Οπως δήλωσε στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Διονύσης Χιόνης, «μετά την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ οι εργολάβοι (Ακτωρ, ΤΕΡΝΑ και Siemens) έχουν σταματήσει τις εργασίες στο τμήμα του έργου που βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, ενώ αντιθέτως συνεχίζονται στο υπόλοιπο τμήμα».
Ενας νέος κύκλος μελετών και δημοπρατήσεων πρόκειται να αρχίσει στο άμεσο μέλλον για να δρομολογηθεί η υπογειοποίηση του συγκεκριμένου κομματιού. Αυτή την περίοδο, διαβεβαιώνει την «Κ» ο κ. Χιόνης, ο ΟΣΕ συζητά με τον Δήμο Αθηναίων προκειμένου να διευκρινιστεί τι ακριβώς προσδοκά ο δήμος από την εταιρεία. Μέχρι στιγμής έχει οριστεί ότι ο προαστιακός θα βυθιστεί για (περίπου) 800 μέτρα στο ύψος του σταθμού Λαρίσης. Οταν η διαβούλευση ολοκληρωθεί, θα δημοπρατηθούν οι μελέτες ώστε να δρομολογηθεί η κατασκευή ενός καινούργιου πλέον έργου.
Αν και είναι πολλοί εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η υπογειοποίηση θα πρέπει να φτάνει μέχρι τον Πειραιά (με το επιχείρημα ότι στο επίνειο φτάνει ήδη ο ηλεκτρικός και στο άμεσο μέλλον ίσως και το μετρό ή το τραμ), αυτό δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί, όπως όλα δείχνουν. Ειδικοί που έχουν εμπλακεί με τις μελέτες του έργου, υποστηρίζουν ότι η υπογειοποίηση δεν επελέγη ως λύση μέχρι σήμερα, γιατί υπάρχουν σοβαρά προβλήματα με τα υδραυλικά έργα που πρέπει να πραγματοποιηθούν, τα οποία δημιουργούν τεράστιες δεσμεύσεις.

Χρόνιο αίτημα

Πάντως, στον Δήμο Αθηναίων επικρατεί ικανοποίηση καθώς το αίτημα της υπογειοποίησης επανερχόταν σχεδόν από τις αρχές του 2001. Οταν ανακοινώθηκε η επιλογή της επίγειας όδευσης του σιδηροδρόμου, ο δήμαρχος Δημήτρης Αβραμόπουλος είχε προσφύγει στη Δικαιοσύνη, ζητώντας να κριθούν με αυστηρότητα οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου. Ο δήμαρχος υποστήριζε ότι η επίγεια όδευση «κόβει» στη μέση ένα κομβικό σημείο της πόλης. Η δήμαρχος της επόμενης τετραετίας, Ντόρα Μπακογιάννη, προσέφυγε εκ νέου στη Δικαιοσύνη ζητώντας και εκείνη με τη σειρά της την υπογειοποίηση της όδευσης. Παράλληλα, στη Δικαιοσύνη κατέφυγαν και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Σπύρος Χαλβατζής, αλλά και ο σύλλογος των κατοίκων «Αναγέννηση». Επειτα από διαμάχη χρόνων, και ενώ το έργο έχει πλέον δημοπρατηθεί (ως ολυμπιακό, αλλά πολύ αργότερα από την ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων στη χώρα), το 2005, οι δήμαρχοι της πόλης δικαιώνονται και το πάγιο αίτημα των κατοίκων ικανοποιείται.
Η αντιπολίτευση κρίνει ότι «αν η Πολιτεία επιθυμεί να επανασχεδιάσει ένα πολύ σημαντικό για την πόλη έργο, θα πρέπει να μελετήσει με προσοχή όλα τα δεδομένα και βάζοντας το χέρι βαθιά στην τσέπη, να αποφασίσει την ολική βύθιση της όδευσης, μέχρι το τέλος της διαδρομής, δηλαδή τον Πειραιά».
Post a Comment