Wednesday, January 23, 2008

Ελληνικές γέφυρες


Ερευνητική ομάδα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, που μελέτησε 11 γέφυρες όλων των αντιπροσωπευτικών τύπων της Εγνατίας Οδού, ανέπτυξε μια μεθοδολογία για τον προσεισμικό έλεγχο γεφυρών με μικρό κόστος και προτείνει στην πολιτεία να εφαρμόσει πρόγραμμα για την αποτίμηση της σεισμικής συμπεριφοράς των παλιών γεφυρών σε περίπτωση σεισμών.
Οπως ανέφερε ο καθηγητής του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, Α. Κάππος, επικεφαλής του ερευνητικού προγράμματος που χρηματοδότησε η Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας, το κόστος δεν είναι μεγάλο, αλλά απαιτείται η πολιτική βούληση από την πολιτεία, καθώς το ζήτημα της αντισεισμικής ασφάλειας δεν πρέπει να το θυμόμαστε μόνο ύστερα από έναν καταστροφικό σεισμό.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι γέφυρες αποτελούν τον πιο κρίσιμο ίσως κρίκο της αλυσίδας ενός οδικού δικτύου, καθώς η πιθανή αστοχία τους μπορεί να σημάνει αδυναμία πρόσβασης προς την πληγείσα περιοχή ή και αδυναμία εκκένωσής της, αν απαιτηθεί κάτι τέτοιο έπειτα από μια φυσική καταστροφή.
ΠαραδείγματαΣχετικές εμπειρίες έχουν συλλεχθεί από ζημιές, ακόμα και καταρρεύσεις, γεφυρών μετά τους μεγάλους σεισμούς του 1994 στο Λος Αντζελες και του 1995 στο Κόμπε της Ιαπωνίας.
Για τις γέφυρες της Εγνατίας Οδού που μελέτησε, ο κ. Κάππος είπε πως για να παρουσιάσουν σοβαρές βλάβες, πρέπει να τις πλήξει σεισμός τουλάχιστον διπλάσιος από εκείνον για τον οποίο είχαν σχεδιαστεί, ενώ για να υπάρξει πιθανότητα κατάρρευσης, η ένταση του σεισμού πρέπει να είναι τέτοια που δεν έχει εμφανιστεί έως τώρα στην Ελλάδα, ούτε αναμένεται να εμφανιστεί στο μέλλον.
Σημειώνεται ότι με την ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού ο αριθμός των γεφυρών της θα φτάσει τις 570, με συνολικό μήκος 41,683 χιλιόμετρα.
Ειδικά για τις χαραδρογέφυρες της Εγνατίας, ο κ. Κάππος ανέφερε ότι για τη σεισμική τους μόνωση χρησιμοποιούνται για το κατάστρωμά τους ειδικοί τύποι εφεδράνων (από καουτσούκ ενισχυμένο με φύλλα χάλυβα) που λειτουργούν ως «αμορτισέρ».
Ετσι, σε έναν μεγάλο σεισμό κουνιέται το κατάστρωμα της γέφυρας, ανεξάρτητα από το υπόλοιπο κομμάτι, απορροφώντας την ενέργεια.
Αντίστοιχα, με τις αυστηρότερες δυνατές προδιαγραφές έγινε ο αντισεισμικός σχεδιασμός της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου και των γεφυρών της ΠΑΘΕ.
Στο πρόγραμμα Αντισεισμικής Προστασίας Γεφυρών (ΑΣΠροΓε) συμμετείχαν συνολικά 14 φορείς, δημόσιοι και ιδιωτικοί, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου ανήλθε στα 2 εκατομμύρια ευρώ.
http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=11386&subid=2&tag=8400&pubid=362460
Post a Comment